|
|
|
|
Staatssecretaris OCW: aan de slag met digitaal veilig onderwijs
Door het toenemen van het aantal cyberaanvallen roept staatssecretaris Koen Becking schoolbesturen op direct te handelen. Hiervoor verwijst hij naar het programma Digitaal Veilig Onderwijs waarvan de implementatiedeadline is uitgesteld naar 2030. Alle leerlingen en medewerkers hebben recht op een digitaal veilige leer- en werkomgeving, zo start het artikel Digitaal veilig onderwijs in 2030 vraagt nu actie van schoolbesturen van 6 november 2025 op Kennisnet.
|
|
|
AP scherpt toezicht aan: handhaving op cookiebanners gestart
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft dit jaar meer dan tweehonderd Nederlandse websites formeel gewaarschuwd voor het overtreden van de wetgeving rondom cookies en online tracking. Met resultaat: ruim driekwart van deze organisaties heeft de cookiebanner inmiddels aangepast. Voor de resterende websites die geen gehoor gaven aan de waarschuwing, start de AP nu formele handhavingsonderzoeken. Dit kan uitmonden in aanzienlijke boetes.
|
|
|
Digital Omnibus: vereenvoudiging of verschuiving van digitale rechten?
De Europese Commissie presenteerde onlangs de Digital Omnibus. Dit wetsvoorstel heeft als doel de digitale wetgeving te vereenvoudigen, administratieve lasten te verlagen en de samenhang tussen bestaande kaders te verbeteren. Tegelijkertijd groeit de zorg dat deze hervorming juist de bescherming van persoonsgegevens en bredere fundamentele rechten van burgers onder druk kan zetten.
|
|
|
Maak kennis met onze nieuwe partner: Stijn Sarneel
Je bent gestart als partner bij PrivacyTeam. Kun je iets vertellen over je achtergrond en wat jou drijft?
Al zo’n 25 jaar werk ik in de wereld van privacy, governance en informatiebeveiliging. Door mijn juridische en bedrijfskundige achtergrond kijk ik automatisch verder dan alleen wat de regels zeggen. Uiteindelijk gaat het voor mij om één vraag: wat werkt hier nou écht?
|
|
|
AI verandert het speelveld: wanneer is de FG voldoende en wanneer niet?
De snelle adoptie van AI zet bestaande governance-structuren onder druk. Organisaties verwerken steeds vaker persoonsgegevens via complexe modellen, en toezichthouders publiceren nieuwe richtlijnen om dataprotectie in deze context te borgen. De geactualiseerde EDPS Orientations on Generative AI benadrukt dat AI-technologie de AVG-verplichtingen op zichzelf niet wijzigt, maar dat de toepassing van AI het naleven ervan complexer en risicovoller maakt.
|
|
|
Digitalisering in het onderwijs 2025: tussen ambitie en werkelijkheid
De Monitor Digitalisering Onderwijs 2025 laat een onderwijssector zien die vol ambitie vooruitkijkt, maar in de dagelijkse praktijk nog zoekende is. Scholen investeren in visie, beleid en technologische vernieuwing, maar het lukt nog onvoldoende om die ambities duurzaam te verankeren in het klaslokaal.
|
|
|
|
|